Εικονική περιήγηση
Κεντρική αίθουσα Ο Κήπος μας!

Ο μήνας Φεβρουάριος ήταν ένας γεμάτος μήνας από δραστηριότητες που αφορούσαν το διαθεματικό-διατμηματικό project, που ξεκίνησε τον Ιανουάριο με την Παιχνιδοχώρα, καθώς και επίσης από δράσεις που είχαν ως θέμα της Απόκριες και τα έθιμα της. Όσον αφορά το project «Προσεγγίζοντας τα κλασικά παραμύθια με μία κριτική ματιά» το παραμύθι που επεξεργαστήκαμε τις πρώτες μέρες του Φεβρουαρίου ήταν ο «Πινόκιο».

Σύγκριση εικονογράφησης παραμυθιού «Πινόκιο».

Αρχικά, έγινε η ανάγνωση του παραμυθιού και είδαμε την εικονογράφηση δύο παραμυθιών, ούτως ώστε να παρατηρήσουμε τι διαφορετικό έχουν μιας και οι ιστορίες είναι ίδιες. Εντοπίσαμε στην συζήτηση αργότερα ότι και αυτό το παραμύθι, όπως και τα άλλα παραμύθια που είχαμε επεξεργαστεί, είχαν μαγικά στοιχεία( π.χ. νεράιδα), αλλά φανταστικά στοιχεία που δεν μπορούν να γίνουν πραγματικότητα (π.χ. να ζουν οι ήρωες στην κοιλιά ζώου και να είναι ζωντανοί, να μεγαλώνει η μύτη κλπ).

Στη συνέχεια, μιλήσαμε γενικά για τους κανόνες που υπάρχουν και γιατί υπάρχουν κανόνες. Επίσης, συζητήσαμε ότι αν δεν τηρηθούν οι κανόνες, υπάρχουν συνέπειες, ενώ μπορεί να προκληθούν διάφορα συναισθήματα. Έπειτα, το κάθε παιδί, ατομικά, κλήθηκε να φτιάξει ένα τρίπτυχο και να σκεφτεί έναν κανόνα και να τον απεικονίσει, που έχει από το σχολείο ή από το σπίτι, έπειτα να ζωγραφίσει την συνέπεια της μη συμμόρφωσης στον κανόνα και στο τέλος να σκεφτεί το γιατί έχει μπει αυτός ο κανόνας.

Το «τρίπτυχο» των κανόνων
1) Κανόνας, 2)Συνέπεια, 3) Γιατί έχει μπει ο κανόνας;

Κατασκευή ηρώων από πηλό και ο Τζεπέτο και ο Πινόκιο.

Χρήση τέμπερας για την ολοκλήρωση της κατασκευής.

Το Project σταμάτησε για λίγες μέρες, ούτως ώστε να επεξεργαστούμε θέματα σχετικά με τις «Απόκριες» και να ξεκινήσουν οι κοινές δράσεις με τη συμμετοχή των γονέων. Για την περαιτέρω επεξεργασία των εθίμων της Αποκριάς διαβάστηκε το βιβλίο «Καλές Απόκριες», το οποίο περιγράφει τα ήθη και τα έθιμα των εβδομάδων των Αποκριών και τη σημασία τους για την προετοιμασία μας προς το Πάσχα.

Το βιβλίο για την επεξεργασία και την κατανόηση των εθίμων.

Φυσικά, δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την αναφορά στην Τσικνοπέμπτη και να εξηγήσουμε την ύπαρξη του συγκεκριμένου εθίμου. Τα παιδιά περίμεναν με ανυπομονησία εκείνη την ημέρα, καθώς είχαμε συζητήσει στην τάξη ότι θα «γιορτάσουμε» την ημέρα στον κήπο μας μαζί με το Νηπιαγωγείο και τα Προ-προνήπια, τρώγοντας ψητό κρέας.

«Τσικνίζοντας» στον κήπο.

Την τελευταία εβδομάδα πριν κλείσει το Τριώδιο σχεδιάστηκαν δραστηριότητες τόσο από τις παιδαγωγούς όσο και από τους γονείς που κατάφεραν να επισκεφθούν το σχολείο και την τάξη μας.

Τραγούδι και παίξιμο οργάνων-συμμετοχή γονέα στην κοινή δράση με το Νηπιαγωγείο (Εργαστήρι Μουσικής) και κατασκευή μάσκας με τη μουσικό.

Μια πρώτη δραστηριότητα που οργανώθηκε από μητέρα μαθήτριας του τμήματος ήταν η ανάγνωση του παραμυθιού «Ο Ρένος και ο Βιβάλντι». Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού χρησιμοποιήσαμε τους ήχους του παραμυθιού για να χορέψουμε. Το παιχνίδι ήταν το εξής: τα παιδιά επέλεγαν ένα κουμπί από το βιβλίο, η μουσική έπαιζε και το παιδί θα έπρεπε να κάνει μια χορευτική κίνηση που πίστευε ότι ταιριάζει με τη μουσική.

Ανάγνωση παραμυθιού από γονέα και χορεύοντας υπό τους ήχους του Βιβάλντι.

Η γνωριμία μας με τη Βενετία και το καρναβάλι της έδωσε μια καλή αφορμή για να δούμε και άλλες χώρες που έχουν παρόμοια έθιμα με εμάς, καθώς επίσης και τις στολές που προτιμούν για να γιορτάσουν τις Απόκριες. Έτσι, λοιπόν, είδαμε εικόνες και βίντεο από την Ιταλία και κυρίως τη Βενετία, με τις περίτεχνες μάσκες, τη Βραζιλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία και φυσικά την Ελλάδα. Στη συνέχεια, εντοπίσαμε τις χώρες στο παγκόσμιο χάρτη και προσπαθήσαμε να αντιστοιχίσουμε εικόνες από τα διάσημα καρναβάλια των προαναφερθέντων χωρών με τους χάρτες της κάθε χώρας.

Στην επεξεργασία των εθίμων της Ελλάδας κατά το Τριώδιο δε θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε και στα τρόφιμα εκείνη την περίοδο και κυρίως την Καθαρά Δευτέρα. Εξηγήθηκε στα παιδιά ότι κάποιοι άνθρωποι θέλουν να τηρούν όλα τα έθιμα εκείνης της περιόδου και δεν τρώνε κάποιες τροφές, όπως γαλακτοκομικά και κρέας.

Η συγκεκριμένη συζήτηση συνέβαλε και στην ομαλή εισαγωγή της δραστηριότητας που εισήγαγε μια μητέρα μαθήτριας εκείνες τις ημέρες, καθώς μιλήσαμε για την Κυρία Σαρακοστή. Τα παιδιά χρωμάτισαν την Κυρία Σαρακοστή και κόλλησαν όσπρια, ρύζι και μακαρόνια πάνω της, καθώς, όπως εξηγήθηκε, τα όσπρια είναι τρόφιμα που μπορούν να καταναλωθούν κατά τη Νηστεία.

Τα παιδιά επεξεργάζονται τα όσπρια και τα ζυμαρικά και η κατασκευή της Κυρίας Σαρακοστής με τη βοήθεια γονέα.

Με αφορμή το Αποκριάτικο πάρτι και τη δραματοποίηση  του βιβλίου «Ο Αρλεκίνος» της Ζωρζ Σαρή από τις παιδαγωγούς, επεξεργαστήκαμε το παραμύθι στην τάξη και μιλήσαμε για το ποιος είναι ο Αρλεκίνος. Τα παιδιά παρατήρησαν τα πολύχρωμα και φανταχτερά ρούχα του Αρλεκίνου και αναγνώρισαν τη γενέτειρα του Αρλεκίνου, τη Βενετία.

Οι επόμενες δραστηριότητες, στις οποίες συμμετείχαν με μεγάλο ενδιαφέρον, φαντασία, δημιουργικότητα και ενθουσιασμό οι γονείς σχετίζονταν με την κατασκευή Αρλεκίνου και αποκριάτικης μάσκας. Χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά και με την πολύτιμη βοήθεια των γονέων, τα παιδιά στόλισαν τις κατασκευές τους.

Κατασκευή Αρλεκίνου από ρολό κουζίνας και στολισμός από ποικίλα υλικά με τη βοήθεια των ενηλίκων.

Μετά την ολοκλήρωση των κοινών δράσεων με τους γονείς έφτασε η μέρα του Αποκριάτικου πάρτι. Αρχικά, έγινε δραματοποίηση στο κουκλοθέατρο από τις παιδαγωγούς το παραμύθι της Ζωρζ Σαρή. Στη συνέχεια, ακολούθησε το αποκριάτικο πάρτι, κατά το οποίο μικροί και μεγάλοι μεταμφιεσμένοι χόρεψαν με αποκριάτικα τραγούδια.

Η επιστροφή στο σχολείο μετά την Καθαρά Δευτέρα έφερε μαζί της αναμνήσεις από το πέταγμα του χαρταετού και τα νηστίσιμα φαγητά της Σαρακοστής. Αφού, συζητήσαμε με τα παιδιά για τις εμπειρίες τους από την προηγούμενη μέρα και για τα φαγητά που γεύτηκαν, διαλέξαμε εικόνες που έδειχναν τα έθιμα των Αποκριών και δημιουργήσαμε ένα ομαδικό κολάζ.

Δημιουργία Ομαδικού Κολάζ και Ήθη και έθιμα Αποκριών.

Μετά την ολοκλήρωση των δράσεων για τις Απόκριες, συνεχίστηκε το διαθεματικό-διατμηματικό project με την ιστορία της «Ωραίας Κοιμωμένης». Τα παιδιά εντόπισαν τα στερεοτυπικά στοιχεία που έχουμε συναντήσει και σε προηγούμενα παραμύθια. Για την κριτική προσέγγιση του συγκεκριμένου παραμυθιού προβλήθηκε η ταινία «Maleficent», η οποία ήταν η «κακιά» νεράιδα που έδωσε την κατάρα στην Ωραία Κοιμωμένη. Στην ιστορία της νεράιδας, έδειχνε ουσιαστικά το λόγο που έδωσε την κατάρα στην Ωραία Κοιμωμένη. Μετά την προβολή της ταινίας, συζητήθηκε στην ολομέλεια εάν τελικά η Maleficent ήταν πράγματι «κακιά». Μετά τη συζήτηση, ακολούθησε η απεικόνιση αυτών που έκαναν εντύπωση στα παιδιά από την ιστορία της Ωραίας Κοιμωμένης.

Λίγο πριν το τέλος του Φεβρουαρίου επεξεργαστήκαμε και την ιστορία της «Χιονάτης» εντοπίζοντας τα κοινά σημεία με την ιστορία της Ωραίας Κοιμωμένης. Τα παιδιά αναγνώρισαν τους καλούς και τους κακούς χαρακτήρες, καθώς και τα μαγικά στοιχεία της ιστορίας που βοηθούν στην εξέλιξή της. Μετά την επεξεργασία της Χιονάτης, χωριστήκαμε σε δύο μικτές ομάδες. Η κάθε ομάδα έπειτα από ψηφοφορία έφτιαξε τα σπίτια/παλάτια της Χιονάτης και της Ωραίας Κοιμωμένης. Χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά και τη φαντασία τους, τα παιδιά μπόρεσαν να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν ευφάνταστες και πολύχρωμες κατασκευές.

Δημιουργία επίπλων και αντικειμένων από πηλό και Το σπίτι/παλάτι της Ωραίας Κοιμωμένης.

Κατασκευή σπιτιού των εφτά νάνων και Χρωματισμός σπιτιού Χιονάτης και Εφτά νάνων.

Χρωματισμός σπιτιού Ωραίας Κοιμωμένης και Παρουσίαση των δύο κατασκευών.

 

 

Leave a Reply